UČENJE, STRKA, ISPITI, ROKOVI, TRENING, DA, NE, MOŽDA, DAAAAAAAAAA
Pomaže li trening kod učenja, pamćenja, ispita?
Da. Odgovor je jednoznačan.
Isplati li se utući vrijeme za predah u trening?
Da. Opet jednostavno 🙂
O čemu se radi. Mozak i njegov rad još uvijek su nam velika nepoznanica. Dugi niz vremena provodila su se istraživanja kojima se potvrđivalo kako su fizička aktivnost i bolji rad mozga direktno povezani. To je i logično. Što god poboljšava kvalitetu života poboljšat će i rad našeg organizma pa time i mozga. Prava ‘navala’ na takva istraživanja krenula je, kada se u Americi, u školama značajno smanjio broj obaveznih sati tjelesne i zdravstvene kulture. Mnoga takva istraživanja potvrdila su bolje rezultate u ocjenama kod djece koja su kroz nastavu imala dodatne sate tjelesnog.
No, pomaže li tjelesna aktivnost i kod osoba odrasle dobi i kako?
Jedno što se zna je to kako za učenje trebamo stvarati nove veze i povezivati dijelove mozga. Za to nam služe sinapse. Za pravilan rad sinapsi potrebno je uravnoteženo lučenje serotonina, norepinefrina i dopamina. Fizička aktivnost direktno je povezana s lučenjemm tih hormona i to u pravom omjeru. Prema tome, mozak koji je uravnoteženo opskrbljen tim hormonima, biti će bolje spreman prihvatiti nove informacije.
Pravi zaokret u povezanosti rada mozga i fizičke aktivnosti dogodila se kada se uveo BDNF (Brain-derived Neurotrophic Factor)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2504526/
U istraživanjima on je povezan sa stvaranjem novih neurona, jačini signala između njih i nemogućnošću stvaranja oštećenja na postojećim stanicama mozga. BDNF faktor koristi se kao mjera povezanosti fizičke aktivnosti i rada mozga. Prije BDNF faktora smatralo se kako sinapse koje imamo stvorene u dječjoj dobi u djelu mozga odgovornog za dugoročno pamćenje su te s kojima moramo raditi i u odrasloj dobi. No, naredna istraživanja dovela su do otkrića kako fizička aktivnost direktno povećava aktivnost hipokampusa, dijela mozga odgovornog za dugoročno pamćenje.
http://www.cell.com/trends/cognitive-sciences/abstract/S1364-6613(13)00166-6?
Dakle više nije sporno kako fizička aktivnost pomaže u učenju no je li sve jedno kakva, koji intenzitet i kada?
Jedno istraživanje (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23437067 ) potvrđuje povezanost u učvršćivanju novostvorenih veza u hipokampusu i to složenim tjelesnim aktivnostima gdje se stimulira rašireniji rad mozga. Znači motorička aktivnost koja intenzivno upošljava rad većih grupa mišića, npr. weightlifting 🙂
Ako danas imate ispit ili neki važan sastanak, dio vremena prije događaja zamijenite za pola sata umjerene aerobne aktivnosti. Ona povećava općenitu aktivnost mozga i priprema ga za intenzivan rad. Takva aktivnost ujedno rješava dio problema sa stresom, što smiruje mozak i pomaže u fokusu
https://www.apa.org/helpcenter/exercise-stress.aspx