Već neko vrijeme na TV kanalu National Geografic postoji emisija Science of Stupid. Nemoguće ju je pogledat, a da se čovjek ne nasmije i nema hrpetinu ????? iznad glave. Moje najveće otkriće te serije je saznanje što sve čovjek može preživjeti. Da, sve što je u toj emisiji potrefilo se kako su ljudi, taj put, preživjeli, a ozljede nisu bile sa posljedicama težeg invaliditeta. Ne bi nas baš uspoređivala sa štakorima i žoharima, al preživljavanje nam ide poprilično dobro. Sa time da se ni štakori ni žohari nemaju ideju samouništiti. Za nas ljude nisam sigurna.

Kakve to veze ima sa žitaricama? A eto, nije da nas žitarica ubije. Pojedemo mi nju. I preživimo. Zapravo pojedemo ih tijekom života puno i preživimo. Iz gore spomenute emisije sjećam se jedne scene gdje je neka žena skakala sa krova, promašila bazen i pala nogama (ne, nije doskočila) na beton. I ona je preživjela slomljena stopala i zdjelicu na više mjesta. Pokrpali su je i ‘vozi’ dalje. Kvaliteta života joj je vjerojatno manja, ali živi se. OK, da spojim i odvojim. I jedno i drugo se preživi u većini slučajeva. I jedno i drugo smanji kvalitetu života. Razlika je u brzini. Osim ako nemamo celijakiju, koja je relativno rijetka i nije isto što i preosjetljivost na gluten, žitarice će nam malo po malo smanjivati kvalitetu života. Dobro, ne trebam baš pretjerivati. Smanjiti će nam samo kvalitetu zdravlja.
I tako sad imamo tvrdnju i jedan dio ljudi koji će se slagati sa time, kimati glavom i (više-manje) znati o čemu govori, a drugi dio ljudi će graknuti, skočiti na noge, mahati rukama, urlati i (više-manje) znati o čem urlaju.

Najčešća urlikanja:
Žitarice su temelj naše prehrane od pamtivijeka
Žitarice i proizvodi od žitarica su baza pravilne piramide prehrane
Žitarice su neophodan izvor energije
Žitarice, pogotovo integralne, bogate su vitaminima i vlaknima
Ako ne jedemo žitarice ostati ćemo uskraćeni za hranjive tvari iz njih
Nemoguće je kuhati bez žitarica i nahraniti se. Pa što da jedem za doručak…?

Ja oduvijek jedem žitarice i nije mi ništa
Nastojati ću u kratko odgovoriti. Za elaboraciju svega toga bacit ću hint na odličan izvor informacija ako vas zanimaju. Pročitajte malo, razmislite, isprobajte, razmislite, zaključite, pitajte, potražite nove informacije, zaključite, pitajte… ovo je proces koji nas razdvaja od štakora i žohara i daje nam mogućnost ne samo da preživljavamo nego da i živimo.
Žitarice su temelj naše prehrane od pamtivijeka

Zapravo, žitarice su temelj naše prehrane od kad smo prestali biti nomadi, odlučili biti na jednom mjestu i uzgajati žitarice i stoku. To je od pamtivijeka, ali do tad smo se razvili na današnji ‘format’ na svemu samo ne na žitaricama. Ali onda smo zaključili kako nam je lakše ako se skrasimo. Uzgoj žitarica, stoke to nam je i omogućio. I gdje je sad caka?
Naš probavni sustav nije prilagođen žitaricama. Mi ih ne žvačemo i ne probavljamo unedogled. Nekad davno, u biti do razvoja prehrambene industrije, žitarice su se pripremale i jele na potpuno drugačiji način. Žito je bilo raznovrsnije. Danas je to uglavnom pšenica i to hibridne vrste koje su prilagođene industriji, a ne nama. Davne sorte pšenica odavno su nestale, a druge žitarice se puno manje koriste. Današnje sorte imaju otprilike duplo više udjela glutena, proteina koji je nama neprobavljiv, puno manje mikronutrijenata, načinom uzgoja puno više štetnih tvari, a način obrade stavi točku na i. Kao takve, današnje žitarice nama predstavljaju opterećenje. Prije ili kasnije imati ćemo poteškoće vezane za žitarice u prehrani. Pitanje je hoćemo li ih povezati sa žitaricama i hoćemo li ih htjeti uklanjati.

U tom pamtivijeku, prije pripreme jela, žitarice nisu bile samljete do atoma, brašno se namakalo po cijeli dan, kruh se izrađivao od kiselog tijesta, a ove ‘jutarnje’ žitarice, musli, puštalo se da prvo prokliju. Takvom pripremom žitarice se prilagođavalo našem probavnom sustavu koji se do dan danas nije prilagodio žitaricama. Mi to danas ne radimo, a jedva da i imamo od čega ako se odlučimo na starinski način pripreme žitarica.
Žitarice i proizvodi od žitarica baza su pravilne piramide prehrane.
Kao prvo, ‘pravilno’ je upitno. Ta baza je pošteno poljuljana, upravo ovim malo prije napisanim i time što ima već puno istraživanja, dokaza, kako žitarice više odmažu nego pomažu.

Drugo, što piramida predstavlja? Piramida volumena hrane koje unesemo, piramida energetski podijeljene hrane, piramida mikronutrijentima bogate hrane? Piramida koju nalazimo u školskim udžbenicima stoji u njima valjda od kako je ušla u njih. U prvom redu, prehrana je individualna, a drugo žitarice su u bazi piramide jer smo se zavrtili u krug i većinom ne znamo ništa drugo. Nekad davno, ne baš tako davno, tamo kad sam ja bila klinka, zagrebačka Ilica bila je živa. Imala je dučančiće, servise, bistroe, radnje. Danas ima prazno, pekara, nešto, pekara, pekara, prazno… Upali u kotač i vrtimo se u krug. Industrija prati cijelu priču. Imamo žitarice u kutiji koje idu na fitness i valjda ako ih pojedemo i nas će odvesti. Al super stvar ove sezone sa istim tim žitaricama je da imaju 30% manje šećera. Pa kud 30%! Ne 3%, nego 30%! Pa što ste radili prije godinu dana sa njima da sad imaju 30% manje. Aha, prve godine su se ljudi navlačili na njih (dam se kladit da su fine, slatke), sad trebaju skinut što su natukli od tih 30%.

Ma, kraj priče, trenutna piramida prehrane je industrijska. Kojim putem je došlo do nje, nebitno. Možda je priča kokoš-jaje, možda neka priča o uroti, skroz nebitno. Ne odgovara, nije pravilna i uvijek se trebamo zapitati predstavlja li piramida prehrane odnose makronutrijenata ili volumena ili nečeg trećeg.

Žitarice su neophodan izvor energije!
Glupost! Od namirnica, tijelo za dobivanje energije koristi ugljikohidrate (UH) i masnoće. Ovisi o kojoj namirnici govorimo možemo imati brzu, bržu i ekspresnu pretvorbu UH u energiju. Sve što se ne pretvori u energiju i taj tren ne iskoristi pretvoriti će se u masne naslage u našem tijelu. Kad riješimo unesene ugljikohidrate, tijelo rješava unesene masnoće nešto dužim procesom i iz njih osigurava energiju. Kad to potroši kreće na mišiće, a tek onda na masne naslage. Ugljikohidrati nam jesu potrebni (ne bi sad sa pričom o ketozi) i izvori ugljikohidrata su povrće, voće, sjemenke, orašasto, med, šećeri i… žitarice (i one pseudožitarice). Dakle nisu SAMO žitarice. Ima UH u skoro svemu. Žitarice su jedino praktične. Dobiti ćete veliku količinu brzo iskoristive energije za (relativno) malo novaca. Još nešto korisno? Danas, ne. Iz integralnih korisno? I to je teško al nešto mrvicu više.

Žitarice, pogotovo integralne, bogate su vitaminima i vlaknima
Žitarice, koje god, bogate su škrobom. Točka. Molekularni sastav škroba na korak je od glukoze. Jako brzo iz tog škroba u krv dobijemo porciju šećera. Žitarici je to osnovna namjena. I neki put to nije ni loše. Neki put nam i treba. Sve 5. No što još imamo? Otprilike 50% brašna kojeg danas konzumiramo otpada na gluten. Gluten mi ne iskorištavamo. Ne da ga ne iskorištavamo nego nam radi štetu. Na stranu priča o celijakiji. Gluten (gluten > glu > ljepilo 😉 ) oblaže stjenke crijeva iz godine u godinu kako ga konzumiramo. Time narušava prirodnu ravnotežu crijevne flore, uzrokuje propusnost crijeva i time direktno u nas ulaze tvari koje crijeva inače ne bi pustila. Bez neke dijagnosticirane bolesti to je proces koji je spor, kod nekog izražen više-manje, ali radi štetu mic po mic. Osim glutena, ovojnica žitarica bogata je fitinskom kiselinom koja umanjuje i sprječava upijanje vitamina i minerala iz hrane. I tako, ono što su žitarice ‘bogate vitaminima’ možete okačit mačku o rep. Ako hoćete vitamine, ima puno boljih izvora od žitarica pogotovo ovih iz naših dućana. A brat, bratu i vlakna se nađu tamo di i vitamini
.
Ako ne jedemo žitarice ostati ćemo uskraćeni za hranjive tvari iz njih
E pa samo ako smo toliko blesavi pa ne pojedemo ništa drugo. Ako već pojedemo nešto od žitarica, to možemo svesti na puno manju mjeru, a možemo ih i skroz izbaciti. Kako god, nećemo buljiti u prazan tanjur nego ćemo dodati druge hrane. Hrane, jel?
Nemoguće je kuhati bez žitarica i nahraniti se. Pa što da jedem za doručak…?

Jaja ☺. Ova jaja polako postaju vic. Normalno da ćete jesti jaja za doručak. I svaki put kad ne znate kako se nahraniti bez žitarica, uzet ćete jaja. No dobro, bez panike. Ovdje sad kreće ona priča ‘thinking outside the box’ ili ‘outside the pyramid’ ili ‘outside the hamster wheel’. Iskočite van iz kotača i jedite sve drugo. Što god. Za doručak, ručak i večeru. Gdje piše da žitarice moraju biti za doručak. Aha da, tamo na kamenu iz pamtivijeka gdje su ljudi 24 sata namakali žitarice i proklijavali ih prije nego bi ih pojeli za doručak. Vjerojatno se i danas može naći nešto takvih žitarica i ako vam je procedura inetersantna, uživajte, samo đaba vam taj postupak sa onim žitaricama koje idu na fitness (iako bi i njih bilo bolje namočiti. Otišlo bi nešto fitinske kiseline).

Ja oduvijek jedem žitarice i nije mi ništa
Pa to je u redu. No možda ipak je nešto. Najčešći probavni simptomi, a ima i drugih koji nisu vezani za probavu, su bolovi u trbuhu, nadutost, proljev, zatvor, plinovi, grčevi i slično. Pa ako imate takvih situacija nakon obroka, možda vam ipak je nešto. Drugo, ako vam sad nije ništa, ne znači kako se neki simptom neće razviti s godinama. Treće, i moj deda je pušio cigarete do svoje smrti i onda je umro od ko zna čega. Da nije bio pušač, možda bi mu bilo bolje, možda ne bi, možda bi bilo jednako. Jedan slučaj, čega god, ne pokazuje ništa. To nije niti bitno. I ona priča sa početka. Mi ljudi smo stvarno u stanju preživjeti svašta i usput se prilagođavati tom preživljavanju. Pogledajte koji put onu seriju Science of Stupid. Bit će vam jasno. Žitarice su mala beba naspram skakanja sa krova kuće na beton.

Ako jedete žitarice i trenutno vam ne predstavljaju probleme i želite ih i dalje jesti to je ok. Samo imajte na umu informacije. Budite svjesni informacija i ako ćete trebat reagirat imat ćete na temelju nečega iz vlastite glave.

Ako želite smanjiti žitarice ali ne ih se odreći u potpunosti. I to je ok. Samo imajte na umu informacije tako da bi mogli reagirati ako trebate i želite.

Ako želite imati prehranu koja je oslobođena žitarica ali s vremena na vrijeme pojesti pizzu, kiflice, neki kolač, za boga miloga, učinite to i uživajte. Bez grižnje savjesti, lovljenja za glavu, kukanja… Živite, niste na robiji.

Ako želite ili ste primorani imati prehranu bez žitarica, uživajte u svemu ostalome. 100% vam neće ništa nedostajati i 100% tvrdim kako ćete moći živjeti i guštati i u hrani. I to iz jedne druge perspektive. Odlične perspektive ☺

I onda, što sa svim tim brašnom? Glatko brašno odlično je za izradu domaćeg plastelina, smjese za kaširanje i domaćeg dječjeg ljepila. Recepte možete naći na netu. Budite kreativni. Ako trebate pomoć vičite.
Ako želite detaljnija objašnjenja o žitaricama u prehrani nastavno na ovaj tekst, preporučam blog Anite Šupe ‘Istine i laži o hrani’. Definitivno najkompletniji i najkvalitetniji blog u tom smjeru na hrvatskom jeziku. Pročitajte, razmislite, istražujte. Budite lijepi, jaki, zdravi i pametni ☺

Komentari

Leave a Reply